Kup 2 personalizowane książki Leporelo lub kalendarze i otrzymaj dostawę gratis 🚌

Jak wybrać pierwsze książki dla dziecka?

Pierwsza książka dla dziecka – to nie tylko zakup przedmiotu, ale zaproszenie malucha do świata wyobraźni, języka i emocji. Dobrze dobrane, wspierają rozwój dziecka, budują więź z opiekunem i kształtują nawyk sięgania po literaturę.

Pierwsza książka dla dziecka – to nie tylko zakup przedmiotu, ale zaproszenie malucha do świata wyobraźni, języka i emocji. Dobrze dobrane, wspierają rozwój dziecka, budują więź z opiekunem i kształtują nawyk sięgania po literaturę. W artykule powiemy czym jest pierwsza książka do czytania dla dziecka, na co zwrócić uwagę przy jej wyborze oraz jakie tytuły sprawdzają się najlepiej na różnych etapach rozwoju.

Dlaczego warto dobrze wybrać pierwsze książki do czytania?

Rozwój językowy i poznawczy

Czytanie z dzieckiem już od najmłodszych lat a nawet czytanie niemowlęciu to skuteczny sposób na wspieranie rozwoju mowy i myślenia. Dziecko uczy się rytmu języka, słyszy nowe słowa, zaczyna rozumieć związki przyczynowo-skutkowe. Pierwsza książka do czytania powinna być prosta, rytmiczna, często rymowana – taka, która przyciąga uwagę i daje radość z kontaktu ze słowem.

Rozwijanie emocji i wyobraźni

Książki pomagają dzieciom oswajać świat emocji, uczą empatii i rozpoznawania swoich uczuć. Dzięki lekturze maluch może lepiej zrozumieć, czym jest smutek, radość, strach czy złość. Pierwsza książka dla dziecka może opowiadać o codziennych doświadczeniach – np. zasypianiu, rozłące z rodzicem, pójściu do przedszkola – dzięki czemu dziecko łatwiej poradzi sobie z emocjami.

Budowanie relacji i rytuałów

Czytanie to również czas bliskości. Dziecko czuje się bezpieczne, słysząc głos rodzica, siedząc przytulone w jego ramionach. Regularne wieczorne czytanie tworzy rytuał, który wzmacnia więź i daje poczucie bezpieczeństwa.

Jak dobrać pierwszą książkę do czytania dla dziecka?

Dopasuj książkę do wieku

Pierwsza książka, powinna być dopasowana do wieku małego czytelnika. Warto wziąć pod uwagę wiek i etap rozwoju malucha:

  • 0–12 miesięcy – książeczki kontrastowe, twardostronicowe, z prostymi kształtami i obrazami. Dźwiękonaśladowcze teksty, rymy, rytmiczne wyrazy np. leporello.
  • 1–2 lata – książki z pierwszymi słowami, prostymi zdaniami, realistycznymi ilustracjami. Motywy bliskie dziecku: jedzenie, zabawa, zwierzęta.
  • 2–3 lata – książki z prostymi historiami, emocjami, interakcją (np. zadaniami typu „Gdzie jest piesek?”).
  • 3+ lat – opowieści z początkiem, środkiem i zakończeniem. Można wprowadzać dialogi i delikatne morały. Przykładem mogą być personalizowane książeczki

Forma ma znaczenie

Pierwsza książka do czytania powinna być trwała, czyli wykonana z grubszego kartonu, materiału lub pianki – tak, aby wytrzymała dziecięcą ciekawość. Warto wybierać książki z wyraźnymi ilustracjami, dużymi literami i niewielką ilością tekstu.

Książki do pierwszego czytania – czyli jakie?

Rymowane, powtarzalne, angażujące

Książki powinny mieć rytm i powtarzalność – to kluczowe, by dziecko mogło przewidzieć dalszy ciąg i aktywnie uczestniczyć w czytaniu. Powtarzalność pomaga utrwalać słownictwo, co buduje pewność siebie u dziecka.

Przykład: „Idzie raczek, nieboraczek…”, „Kto tam kuka? To kukułka!” – to frazy, które dzieci błyskawicznie zapamiętują i chętnie powtarzają.

Ilustracje jako punkt wyjścia

Małe dzieci najpierw „czytają oczami” – obraz jest dla nich ważniejszy niż tekst. Dlatego warto wybierać książki, w których ilustracja jest duża, wyraźna i koresponduje z krótkim opisem. Książki typu „obrazkowe słowniki” świetnie sprawdzają się na początku przygody z czytaniem.

Pierwsze książki do samodzielnego czytania – kiedy i jak?

Dzieci, które znają litery i potrafią odczytywać proste wyrazy, mogą zacząć przygodę z pierwszymi książkami do samodzielnego czytania. Takie książki są specjalnie przygotowane – zawierają duże litery, krótkie zdania i dużo ilustracji.

Nie należy jednak przyspieszać tego etapu na siłę. Lepiej, żeby dziecko czuło radość i dumę z czytania prostych tekstów, niż stresowało się zbyt trudnymi fragmentami.

Jakie tematy i formy wybierać?

Emocje, codzienność, przygody

Książka powinna być bliska jego doświadczeniom: mycie zębów, zakładanie bucików, pierwsze przyjaźnie czy lęk przed ciemnością. Dzięki temu dziecko odnajduje siebie w historii i łatwiej angażuje się w czytanie.

Humor i interakcja

Dzieci uwielbiają książki zabawne – z niespodziankami, okienkami, zadaniami. Książki, które zaskakują lub wymagają aktywnego udziału, np. „Potrząśnij książką!” albo „Dotknij tu!”, skutecznie przyciągają uwagę i uczą, że książka to coś więcej niż tylko słowa.

Podsumowanie

Pierwsza książka dla dziecka to początek wielkiej przygody z literaturą. Wybierajmy ją świadomie – z myślą o wieku, zainteresowaniach i potrzebach malucha. Powinny być proste, rytmiczne, kolorowe, bezpieczne. Gdy dziecko jest gotowe – sięgnijmy po książki, które wzmacniają wiarę w siebie i rozwijają nawyk czytelniczy.

Literatura dziecięca ma ogromną moc. Dzięki niej dziecko poznaje świat, siebie i innych. Dobrze dobrana, może stać się początkiem pięknej pasji – na całe życie.